Van Idee tot Markt
Een gestructureerd productontwikkelingsproces met impactEen sterk idee is pas het begin. In de praktijk lopen veel innovaties vast omdat er geen helder ontwikkelingspad is, of omdat er onderweg geen duidelijke beslissingsmomenten zijn. Zeker bij productiebedrijven met technische complexiteit, meerdere stakeholders en hoge ontwikkelkosten, is structuur cruciaal.
Daarom ontwikkelden we een overzicht van het volledige productontwikkelingsproces — van eerste idee tot marktlancering. Bij elke stap geven we aan wat er minimaal nodig is om door te kunnen naar de volgende fase. Zo voorkom je tijdverlies, vermijd je ‘beslissingen op buikgevoel’, en werk je toe naar een product én marketingverhaal dat klopt.
Een must voor elk bedrijf dat innovatie serieus neemt.
Stappen in het Productontwikkelingsproces + Go/No-Go Criteria

1. Ideegeneratie
Nieuwe ideeën ontstaan vanuit klantinput, R&D, trends of interne observaties.
Key must-haves om door te gaan:
- Duidelijk probleem of opportuniteit geformuleerd
- Interne fit met visie/strategie
- Eerste inschatting van haalbaarheid en marktpotentieel

2. Conceptontwikkeling
Het idee krijgt vorm als ruw productconcept.
Key must-haves om door te gaan:
- Duidelijke waardepropositie
- Beschrijving doelgroep & gebruiksscenario
- Conceptueel technisch realiseerbaar

3. Marktanalyse & validatie
Markt, klantbehoeften en concurrentie worden onderzocht.
Key must-haves om door te gaan:
- Klantinterviews of enquête uitgevoerd
- Inzicht in pains/gains van de doelgroep
- Concurrentielandschap in kaart gebracht

4. Prototypeontwikkeling (MVP)
Eerste testversie van het product wordt ontwikkeld.
Key must-haves om door te gaan:
- Werkend prototype (of MVP) beschikbaar
- Eerste gebruikstesten of trials gepland
- Feedbackmechanisme ingericht

5. Testen & optimaliseren
Product wordt getest met echte gebruikers.
Key must-haves om door te gaan:
- Gebruikerstestresultaten geanalyseerd
- Kinderziektes in kaart gebracht en opgelost
- Klantfeedback vertaald naar verbeteringen

6. Productievoorbereiding
Opschaling naar productie of distributie wordt voorbereid.
Key must-haves om door te gaan:
- Technisch productiedossier klaar
- Supply chain en kostenstructuur op punt
- Distributie- en verkoopkanalen bepaald

7. Marketing & lancering
De introductie op de markt wordt gepland.
Key must-haves om door te gaan:
- Positionering & kernboodschap scherp
- Communicatieplan en salesmateriaal klaar
- Launchstrategie afgestemd op doelgroep & kanaal

8. Nazorg & optimalisatie
Marktrespons opvolgen en bijsturen.
Key must-haves om door te gaan:
- Klanttevredenheid gemeten
- Sales- en marketingdata geëvalueerd
- Feedback teruggekoppeld naar R&D of sales
Samen aan het stuur van je innovatie
Een sterk product verdient een even sterke lancering. Maar onderweg is het makkelijk om te verzanden in de waan van de dag.
Ik help productiebedrijven niet alleen om die flow vast te houden, maar ook om ze concreet vorm te geven.
Ik ben voor jou iemand…
- …om mee te sparren — met kennis van zowel productontwikkeling als marketing
- …die met een frisse, externe blik meekijkt
- …die stukken van het proces uit handen neemt
- …die waakt over de voortgang, de richting en het grotere geheel
Zodat jouw innovatie niet blijft hangen in de pipeline, maar echt impact maakt op de markt.
Klaar om samen te versnellen?
Een hart voor marketing,
een neus voor techniek
en een focus op duurzaamheid…
Waarom ik durf beloven wat ik beloof
Het eerste diploma dat ik behaalde, was een masterdiploma product design. Vijf jaar ben ik technisch gedrild. Materiaalleer (hout, metalen, kunststoffen…), maar ook mechanica, statica, ergonomie… Forse theorie naast forse praktijk. Mààr… ik wou meer… vormgeving is voor mij niet genoeg. Het productconcept is voor mij minstens even belangrijk. Dus ik ging marketing studeren… en daar verloor ik mijn hart.
Ik begon te werken als designer maar wrong mij na 1,5 jaar in een marketingpositie. Nog een half jaar later was ik onder de commercieel directeur verantwoordelijk voor de corporate marketing van een Limburgs productiebedrijf met (toen) 400 werknemers in 5 landen.
Daarna ging ik aan de andere kant staan… ik trok naar een marketingbureau. Daar kwam tot uiting wat tijdens mijn opleiding al bleek…. al snel maakte ik marketingstrategieën aan de lopende band… van A tot Z. Ik ontwikkelde mijn eigen analysestijl die mij altijd – maar dan ook altijd – bracht tot bruikbare conclusies.
Daarna trok ik het meest weg van mijn roots. Ik werd marketingmanager van een dienstenonderneming. En daar… leerde ik processen optimaliseren en daarvoor de juiste software laten ontwikkelen. Mijn lijfspreuk was: Ik wil mijn eigen job overbodig maken… en ik was zeer goed op weg – tot Corona kwam.
En nu ben ik hier… voor u…